Η παιδεία είναι ένα από τα ζητήματα που βρίσκεται ψηλά στην ατζέντα των πολιτών. Διαχρονικά οι Έλληνες το ιεραρχούν στα σημαντικά προβλήματα που αντιμετωπίζει η χώρα. Αυτές τις ημέρες εξαιτίας των πρυτανικών εκλογών, αλλά και των πανελλαδικών εξετάσεων βρίσκεται και στο επίκεντρο του ενδιαφέροντος των μέσων μαζικής ενημέρωσης. Από τους τηλεοπτικούς δέκτες παρελαύνουν από τη μια εξεγερμένοι φοιτητές οι οποίοι αντιδρούν στην εκλογή πρυτανικών αρχών από το σύνολο των φοιτητών και γενικότερα σε κάθε μεταρρύθμιση στο χώρο της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, από την άλλη αγχωμένα πρόσωπα εφήβων (αλλά και γονιών) που αναζητούν ελπίδα για καλύτερο μέλλον στο ελληνικό πανεπιστήμιο. Αντιφατικό; Παράλογο; Όντως είναι. Και γίνεται τραγικό όταν οι αυριανοί απόφοιτοι διαπιστώσουν στην αγορά εργασίας ότι το ελληνικό πανεπιστήμιο δεν τους έδωσε όσα εφόδια γνώσης θα έπρεπε για να είναι ανταγωνιστικοί επαγγελματίες.
Σωστή ή λάθος η μεταρρύθμιση στην τριτοβάθμια εκπαίδευση δεν έχει εξασφαλίσει την απαραίτητη κοινωνική νομιμοποίηση. Σε έρευνα της Public Issue τον Οκτώβριο του 2007, μόνον το 1/3 των ερωτώμενων (34%) εξέφραζε αισιοδοξία, ως προς τη δυναμική και τη συνέχεια της εκπαιδευτικής μεταρρύθμισης. Αντίθετα, σχεδόν ο 1 στους 2 ερωτώμενους (47%) εξέφραζε δυσπιστία και αμφιβολία για τη δυνατότητα της Κυβέρνησης να διασφαλίσει απρόσκοπτα τη συνέχισή της. Όπως επισημαίνεται από τα στοιχεία της παραπάνω έρευνας η συνέχιση της εκπαιδευτικής μεταρρύθμισης προσκρούει στην ιδιαίτερα χαμηλή κοινωνική συναίνεση. Είναι αξιοσημείωτο ότι μεταξύ των νέων 18-24 ετών, όσο και μεταξύ των περισσότερο μορφωμένων στρωμάτων του πληθυσμού, η δυσπιστία αποτελούσε την κυρίαρχη αντίληψη, σε ποσοστά που προσέγγιζαν το 64% και το 59%, αντίστοιχα.
Σωστή η λάθος η μεταρρύθμιση, συγκρουσιακή ή όχι, η αλήθεια είναι ότι η χώρα μας δεν μπορεί να περιμένει ούτε και να ανεχθεί τη σημερινή κατάσταση στο χώρο της εκπαίδευσης. Ίσως τα ιδιωτικά πανεπιστήμια να αποτελέσουν παράγοντα ανταγωνισμού. Ίσως η απεξάρτηση του Λυκείου από τις εξετάσεις να καταστήσουν το σχολείο πιο δημιουργικό. Θα συμφωνήσω και με τα δύο. Εκείνο όμως που μου λείπει είναι ένα οργανωμένο σχέδιο για την ελληνική εκπαίδευση. Ας ελπίσουμε ότι ο νέος Υπουργός Παιδείας που και νέος είναι και έχει την εμπειρία από το τι συμβαίνει στην υπόλοιπη Ευρώπη να καταφέρει –η αλήθεια είναι ότι έχει μπροστά εμπόδια που μοιάζουν ανυπέρβλητα- ότι δεν κατάφεραν οι προηγούμενοι από αυτόν.
